Eroon jetlagista – tärkeimmät vinkit aikaeroväsymyksen nitistämiseen

Oletko matkaamassa kaukaiseen kohteeseen eikä perillä ole aikaa aikaeroväsymyksen takia hukattavaksi? Ei hätää, me täällä Private Skiesilla olemme kokeneita aikaeroväsymyksen taltuttajia ja kokosimmekin tähän artikkeliin tärkeitä vinkkejä aikaeroväsymyksen estämiseen ja taltuttamiseen.

Mitä aikaerorasitus on ja mistä se johtuu?

Aikaerorasitus, aikaeroväsymys, jokaisen matkustajan kiusanhenki… tai tuttavallisemmin jet lag!

Jet lag tarkoittaa aikaa sisäisen kellosi ja matkakohteesi kellonajan välillä. Ihmiskeho on erittäin herkkä muutoksiin ympäristössään ja vaihtelu esimerkiksi valon määrässä ja ilmanlämpötilassa määrittää sisäisen kellomme kulkua. Matkustaessamme pitkiä matkoja, sisäinen kellomme on väliaikaisesti eri ajassa matkakohteemme vuorokaudenajan kanssa – tämän vuoksi kehosi odottaa yöunia vaikka saapuessasi kohteeseen aurinko porottaa täydeltä taivaalta.

Sisäisen kellomme häiriintymisen myötä jet lagin oireet, kuten väsymys, ärtyneisyys, päänsärky, unettomuus, aikaansaamattomuus ja aikainen herääminen, ilmenevät kun matkaamme yli aikavyöhykkeiden.  Vuorokausirytmimme häiriintyminen ei vaikuta ainoasta uneen – sillä voi olla vaikutusta kehosi lämpötilaan, hormonitoimintaan ja nälän tunteeseen.

Miten jet lagin vaikutusta voi estää tai lieventää?

Levännyt, hyvin ravittu ja hyväkuntoinen matkustaja selviää matkasta todennäköisimmin vähemmällä aikaerorasituksella. Jet lagin vaikutusta voi etukäteen vähentää valmistautumalla matkaan jo hyvissä ajoin ja suunnittelemalla esimerkiksi nukkumis- ja syömisrytmin etukäteen niin, että matkasta saa mahdollisimman paljon irti jo ensimmäisestä päivästä lähtien.

Kokosimme alle parhaat vinkit aikaeroväsymyksen estämiseen ja lieventämiseen:

Ennen lentoa:

Valitse lento, joka on perillä kohteessa alkuillasta, jotta voit mennä nukkumaan iltakymmeneltä ja herätä seuraavana päivänä virkeänä, paikallisessa vuorokausirytmissä.

  • Matkatessasi itään päin, voit estää jet lagia menemällä aikaisin nukkumaan ja nousemalla normaalia aikaisemmin jo etukäteen.
  • Vaihda rannekellosi ja puhelimesi aika matkakohteen aikaan juuri ennen lentoa.
  • Vältä raskaita ja suolaisia ruokia ja nesteytä kehosi hyvin

Lennon aikana:

  • Mikäli lennät päiväsaikaan, pysy lennolla aktiivisena kävelemällä, venyttelemällä ja juttelemalla matkakumppanillesi.
  • Käytä lennon aikana silmämaskia ja korvatulppia, mikäli lento on matkakohteen ajassa yöaikaan ja tarvitset unta.
  • Juo lennon aikana reilusti vettä ja vältä alkoholia ja kofeiinia välttääksesi nestehukan.

Perillä kohteessa:

  • Vältä raskaita ruokia ja uuvuttavaa urheilua ensimmäisinä päivinä.
  • Vietä paljon aikaa ulkoilmassa ja auringonpaisteessa.
  • Ajoita nukkumaanmeno paikallisen ajan mukaan heti ensimmäisestä päivästä lähtien.
  • Nauti kahvia aamulla herättääksesi kehosi uuteen päivään.
  • Ota tarpeen tullen lyhyitä 20 minuutin tehotorkkuja päiväsaikaan.

Näiden tehovinkkien lisäksi voit meiltä tilauslentoa varatessasi varmistaa vielä asiantuntijoiltamme, että lentoajat ovat jet lagin välttämiseksi optimaaliset ja saat lomastasi tai työmatkastasi mahdollisimman paljon irti. Vaikka aikaeroväsymystä olisikin kaikesta huolimatta aistittavissa, älä anna sen kuitenkaan pilata matkatunnelmaasi vaan ota matkasta ilo irti!

Ota pian yhteyttä tai jätä tarjouspyyntö, niin kilpailutamme sinulle tilauslennot tai reittiliput laajasta yhteistyöverkostostamme.

 

Private Skies toimii yhteistyössä Elämys Groupin kanssa, joka on Suomen arvostetuin tapahtuma- ja matkajärjestäjä. Elämys Group ja Private Skies ovat yhteistyössä ainutlaatuinen taho, joka ainoana Suomessa pystyy järjestämään tapahtumia ja matkakokonaisuuksia kuljetuksineen, minne tahansa maailmassa.